Old man surfing

Det är frukostdags, den bästa tiden på dagen. Alltid så god och näringsrik. Idag frukosterar jag med Pedro en ung man från Rio som gör sydamerika per motorcykel. Just nu strejkar biken och han väntar på reservdelar. Vi samtalar bl.a om Che Guevara som gjorde en liknande tur på femtiotalet, den som slutade med dagens Cuba och relikerna från den tiden Fidel och Raoul. Pedro är väl insatt i politiska frågor och berättar om dagens presidentval här i Brasilien. Pedros tips, Djlma Russef. Hon får support av dagens populära president Lula som nu suttit på posten i sina max åtta år. Får hon över femtio procent av rösterna idag behövs inget omval i slutet av månaden. Jag håller tummarna för henne utan att veta ett skvatt om hennes ambitioner vad gäller de utmaningar landet står inför. Hur bekämpa den utbredda fattigdomen.

Här på praian i Ponta Negra alldeles utanför Natal finns andra bekymmer, mer av lyxkaraktär. Jag kan inte bada, vågorna är för höga och jag har inte lärt knepet att parera dem. Slås handlöst omkull, intar den ena kallsupen efter den andra, blandat med sandsupar. Tur man är med i AA.

Klicka på länken så får man se praian här i Ponta Negra alldeles utanför Natal, varning för att mitt snack dränks i vågornas brus.


http://www.youtube.com/watch?v=wWCj1Gfqc9c






Stranden Ponta Negra, staden Natal i bakgrunden. Jag har fem minuters promenadväg hit från mitt Hostel



Enklaste sättet för mej att få uppleva det ljuvt ljumma, salta vattnet är att stå på alla fyra med rumpan riktad mot sjön. Stjärten får ta stötarna medan jag spjärnar emot med armar och ben. Nu står jag hjälpligt pall för vågattackerna. Ingen tycks i alla fall reagera på den kossaliknande varelsen stående i strandkanten. Nöden har ingen lag, en ny typ av beach boy.





Idag är det Zlatan som gör Sverige välkänt.



Här finns en ytterligare video med dåligt ljud, vågorna låter också. Tyvärr får man inte se kossan.


http://www.youtube.com/watch?v=wjr-PjE7xGs



Bättre den gamle går hem och surfar på nätet, vågorna här här blivit hans fiende.

Lyssna gärna på Surfing Safari med The Beach Boys. Någon som minns hur dom lät 1962?

Klicka på länken


http://www.youtube.com/watch?v=FS7SUFz36lg









Pedro från frukostbordet blev senare min lärare i portugisiska. Killarna har lärt mej så perfekt uttal på Bom dia! Tudo bem? (Gomorron, allt väl) att folk tror jag kommer från Rio! När jag fortsätter förstår man direkt att så inte är fallet. Kul i alla fall. Jag gillar språket och har gett mej dänn på att lära mer. Hur stavas egentligen dänn??
Här vimlar av lärarämnen, dessutom, killarna tycker också det är spännande att pröva på läraryrket. Man går in med själ och hjärta för att mitt uttal skall bli perfekt. Man måste vrida och vända på mun och tunga för att hitta rätta  läget.






Stilen på kåkarna här i omgivningen






Entrén till trappan upp till mitt rum, högst upp, längst bort



Här kommer några bilder från Recife där jag bodde dagarna innan. Bloggen är mitt album, därför bifogar jag några bilder utan kommentarer.






Mitt hostel i Recife













Rumskompisar





Glenn som redan är med i AA






Titu som varit i Sverige och lärt lite svenska






De bästa lärarna, fast det vet dom inte om, jag frågar hela tiden 






Utsikt över Recife från mitt fönster






Här skulle man fått vara med på spårvagnarnas tid.


I morgon sticker  jag vidare mot Fortaleza, snart gäller Amazonas!! 11 dagar kvar.


Ponta Negra, Natal i oktober 2010
Hans Hammarström



10-10-04


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0