Kamrern går igen


Jag började min bana som kamrer. Den titeln har tyvärr försvunnit, förstår inte varför, ett bra och kort namn som säger allt. En kamrer behövs alltid, en som håller stenhård koll på siffror och pengar men i släptåg kör med den gnidna torrbollens etikett. En kamrerstyp har av någon konstig anledning fått en negativt klang, det borde vara tvärtom, att se honom som en toppenkille med alla kvalifikationer på plats och dessutom alltid i beredskap.


Nu plockar jag åter fram kamrern inom mej med statistik från min resa runt Brasilien. Att läsa turlistor, linjesträckningar, kartor, kassaböcker, tabeller, kontoutdrag, kurslistor mm tillhör en kamrers favosysselsättning. 

Nu skall vi gotta oss riktigt. Häng me´.

 
Kostnader i kronor


35 övernattningar á 140,-       4 800

10 bussresor á 500,-              5 000

Flyg till och från Amazonas     2 200


Summa                               12 000


Flyg Sth-São Paulo-Sth           8 000


TOTALT                             20 000

 

Analys av antal avverkade mil


Bussresor 707 mil á 7,10       5 000

Flygresor 330 mil á 6,70        2 200

TOTALT 1 037 mil á 6,94   7 200


Ett kvarts varv runt jorden bara i Brasilien!

 

 

Kommentar

När man ser på kostnaderna i stort får man ta i beaktande att det ofta är billigare att vistas utomlands, speciellt i sydamerika.

Matpriserna är lägre och man har inte samma sociala liv som på hemmaplan, sånt kostar också.

Sedan får man tänka på att man resor omkring även när man är hemma, man besöker platser och man roar sej kanske.


Jag hade kalkylerat med en dagskostnad av 380 kronor för resor och boende inom landet, det blev bara 270. Rena vinsten!



Totalkostnaden 20 tusen kan alltså reduceras efter var och ens tycke och smak, det beror på hur spenderbyxorna nyttjas till vardags på hemmaplan

Jag räknar med att en resa av detta slag ger mycket valuta för pengarna men det kräver också en stor portion hälsa och massor av tid för organisering av såväl resor, boende som väskordningen. Obekväma inslag tillhör vardagen och får tas på kontot gilla läget. Att inte vara helfräsch och ursnygg får man ta med en klackspark. Trots att jag fyller alla dessa krav med råge syns det ändock att jag är utlänning. Det lyser lång väg säger man här. Alla tror att man som europé är nerlusad med euro och dollar.

Efter den här genomgången förstår jag att många ropar efter mer siffror kanske också balansräkningar!

Dom kommer här i lagom doser tillsammans med andra inslag

 

Klicka på länken



http://www.youtube.com/watch?v=MMuQlLcj-6o




Som jag sa i inslaget kommer här bilder och en del video från Brasilia, Belo Horisonte och Rio de Janerio  (översatt Januarifloden)





Brasilia, landets huvudstad, är en helt modern stad, har bara ett femtiotal år på nacken, men ack så opersonlig. Arkitetktritad, också mycket effektiv om jag förstått saken rätt. Artificiell tror jag man kan använda som beskrivning. 






Detta är Brasilia som karta. Om man tänker sej en flygplanskropp med nosen neråt finns alla regeringsbyggnader och departement samlade i nosen på halvön. Männsikor bor i vingarna. Här finns inga gatunamn bara siffror som talar om exakt belägenhet. Metrostationerna har namn som sul 112.  I flygplanskroppens bakre del finns vackra parker, TV-torn och öppna platser.






En helt underbar fontän






Detta är nog resans höjdarbild med fontän och jordgloben till höger






Eller denna?






Brasilia, utsikt mot nosen och regeringsbyggnaderna, Brasiliens absoluta centrum, här bor också presidenten



 


Brasilia är en mycket vacker stad, men här finns ingen charm, saknar karaktär. Spännande att få uppleva staden under en dag, men jag återvänder nog inte.






Då är Belo Horisonte, 70 mil söderut, raka motsatsen. Brasiliens finaste stad enligt mitt förmenande.
Kallas i Brasilien kort för BH som uttalas be-agá, betoning på sista aet


Den som önskar kan här göra en kort videotur i den vackra stadsparken


http://www.youtube.com/watch?v=h7Ra7qFm_ek






Mitt trevliga hostel i BH






Nuvarande president Lula tillsammans med den nya kandidaten. Dilma är svag och komnmer att bli Lulas förlängda arm säger många här.






Båda Lula och Dilma står på de fattigas sida, många tycker att man bara tar från medelklassen och låter de rika få behålla sina jättelika förmögenheter. Jag har ofta hört Dilma på TV, förstår inte ett skvatt av vad hon säger men orden kommer ut förtroendeingivande. Jag har hennes bild på min resväska. Hade gärna hört henne tala i verkligheten.

En dag i BH var det ovanligt mycket folk på gatorna, tyvärr förstod jag inte att Dilma skulle tala just då. hon var på sin valturné just här.  Vilken miss!

Så här såg det ut på gatan när jag passerade, klicka på länken


http://www.youtube.com/watch?v=zbkf8j2lgzo






Om jag kommer tillbaka till BH skall jag göra en sådan här tur på floden





En blommande kaktus






Jag är i Rio på Praia Ipanema, här är varmt och skönt men som vanligt har jag svårt med vågorna, man ser inte hur höga dom är


Kolla länken för en översikt


http://www.youtube.com/watch?v=a9DrTez0DpA






Modern metro i Rio, har hållplatser vid alla kända platser som Capacabana, lätt att ta sej fram






Vi pensionärer står inte i kö, vi går före och åker gratis.






Jag behöver aldrig stå, alltid någon som reser sej, det syns man är 70






Nedgång till metron






Längst till vänster i bild ser man bergstoppen Pão de Asucar (sockerbrödet). Sockertoppen skulle man nog kunna säga på svenska, när man får se den på nära håll. Dit tar man sej per linbana. 






Sockertoppen till höger i bild






På nära håll, snacka om högt!






En grandios utsikt över Rio härifrån toppen, kolla länken



http://www.youtube.com/watch?v=LSoMV3SlZ-c







En liten söt apa som hittat ända hit upp






En fantasisk utsikt härifrån, åt alla håll






Vackra klippor i Rio, jag gillar färgarna och har gjort en liten kort video utan snack



http://www.youtube.com/watch?v=Hx-M7D8wv0I






Min sista bild från Rio, därmed också från den här resan runt Brasilien, jag återkommer gärna hit!
Hoppas redan nästa år. Jag skall fortsätta mina studierna i portugisiska och vill ha användning för dem i alla fall en gång till.

Jag har bara två dagar kvar och dessa skall vara utan mobil och kamera. Jag skall bland annat fira halloween på en klubb här i närheten.

Vill också önska Dilma framgång på söndag, tänk om hon framöver kunde åstadkomma underverk för alla de miljontals människor som har det kämpigt här. Jag gillar brassarna. Ett härligt folk som verkligen har lärt det här med integration. En härlig blandning av indianer, européer och afrikaner. Man tycks också kunna leva sida vid sida. På den fronten tror jag vi européer har mycket att lära av brassarna. Men så har dom också haft ett halvt millennieum att öva och pröva.

Tack till alla som följt med på resan, det är kul att blogga, speciellt när någon vill läsa.

Vi syns i Sverige.


São Paulo i oktober 2010
Hans Hammarström



10-10-29





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0