Tudo bem em Belém

Allt väl i Belém skulle man kunna säga, dock en sanning med en modifikation. Vägen hit var lång som attan, som från Smygehuk till Stenriksröset fågelvägen. 25 timmar i en buss! Bitvis knaggliga och slingriga vägar genom glesbefolkade områden. Färden går alltmer norrut och det är inte långt till ekvatorn. Belém ligger strax söder om och här råder tropisk hetta med hög luftfuktighet, trots att det bara är vår, som hos april oss hos.

Jag dryper av svett och sitter helst framför en fläkt eller vistas på ett luftkonditionerat varuhus, en plats jag normalt inte gärna frekventerar men nu dyrkar. Trazan gör sej gällande, bokstavligt talat, man kan vrida ur mina paltor.

Här kommer bilder från Belém och resan hit.






Torrt landskap på knaggliga vägar






Det börjar bli bergigare och mer slingriga vägar






Här och var små byar






Ny typ av palmskog






Liten by efter vägen






Inget vidare boende






Inte här heller






Färdkompisar, om den lille krabaten börjar skrika kan man inte bli irriterad






Framme i Belém






Trist boende på Hotel Amazonia, det sämsta hitintills, verkar som allt underhåll stannat av






Trist på rummet också, utan fönster och med kontakter och annat som hänger på trekvarten





 


Tar en båt på måfå, tror den bara skall fara över floden till andra sidan






Medpassagerarna ser ju hyggliga ut






Mina bänkgrannar fick se bildena på mina barnbarn, speciellt Ludde uppskattades eftersom han är så ljus






Farväl Belém






Det här är ingen vanlig båttur över floden visar det sej, vi far upp i en biflod....................






Djungeln tätnar alltmer omkring båten






Mer och mer spännande, var skall vi ?  Jag har svårt få besked av medpassagerarna som alla verkar vara från orten, även skepparen






Här står något om Bore, det verkar betryggande, jag tänker på kapten Salonius på Bore III






Hållplats på vägen






Plötsligt vidgar sej floden och man ser himmel och hav, möjligen Atlanten i fjärran
In i nästa biflod.





Fler bryggor att lägga till vid






Här en liten större ort






Efter två timmar når vi nu  målet har jag fått klart för mej






En del skall vidare med buss, dock inte jag, vill tillbaka






Här badar ungarna i floden, skulle behöva hoppa med, dryper av svett, fel klädd!






Promenad på bygatan men klarar inte av den tryckande värmen







Återfärd efter tjugo minuters uppehåll






Äntligen hemma!!






Populärt ställe, finns över hela Brasilien för den som vill växla.






Musik i parken


Vill man höra hur dom låter  klicka på länken


http://www.youtube.com/watch?v=2RTQx0Atnyg








Vågar inte pröva på räkorna






Inte heller kött och korvar






Avstår från grönsakerna också






Det är inte bara Zlatan som gör Sverige berömt numer, Stieg finns även i utkanten av Amazonas!






Stora katedralen i Belém

Man kan gå in i kyrkan och lyssna på musik i samband med pågående mässa. Man förvånas över antal kyrkobesökare en vanlig vardag.

Klicka på länken om man vill lyssna på gitarrmusik några minuter


http://www.youtube.com/watch?v=5YG4CTmJPnM







Stadsparken i Belém

Jag gör en kort vandring i parken och då dyker plötsligt upp ett litet djur, någon som kan säga vad det är för ett slag. Klicka på länken


http://www.youtube.com/watch?v=ivRfUf_7CLM







Enkel form av gatukök som också erbjuder sittplats, alltid vällagat och gott






Första tåget jag ser i Brasilien, här som museivagn med luftkonditionering!!






Här sitter han i lugn och ro och störs inte av värmen






Själv ser jag ut så här, dyngsur






Tänk om man kunde sätta sej mitt i det här konstverket






I morgon väntar Amazonas!  Jag har precis varit på flygplatsen och fått bekräftat att min reservation är OK.


Undrar just hur jag skall klara värme och luftfuktighet. Tack kroppen för att du hängt med så bra ända hit, nu har vi bara resten kvar.


Belém i oktober 2010
Hans Hammarström




10-10-14


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0